Ska bli intressant att lyssna på vad Wennerholm svarar på detta idag i Landstingsfullmäktige.
Norrorts lokaltidning tar varje vecka in insändare ,både från upprörda resenärer och arga och uppgivna chaufförer
Stockholms läns landsting
2013-02-19
Interpellation av Gunilla Roxby Cromvall (V) om busskaoset i Norrort
Från januari i år driver Arriva trafiken på Roslagsbanan och i bussområde Norrort. Sedan trafikstarten har det dock visat sig att företaget inte lever upp till förväntningarna. Busstrafiken i Norrort kan närmast beskrivas som kaosartad. Både resenärer och personal har nu nått gränsen för sitt tålamod.
Avtalet med Arriva innehöll en ny ersättningsmodell som baseras på antal resenärer istället för antal trafiktimmar och utbudskilometer som tidigare varit brukligt. Efter det att tilldelningsbeslutet togs 2011 beskrev trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm avtalet som revolutionerande i ett pressmeddelande: ”De här trafikupphandlingarna är revolutionerande för vår bransch. Detta gör att trafikutövarna måste lyssna mer på resenärerna. Det är resenärerna som ska ha makten över resandet.”
Nu framstår det dock uppenbart att den ersättningsmodell som Christer G Wennerholm talade så varmt om inte fungerar i praktiken. De incitament som ges i avtalet förefaller inte styra i önskad riktning. I stället har resenärerna drabbats av ständiga och kraftiga förseningar, inställda turer och utebliven information. Det förefaller som om incitamenten i avtalet med Arriva premierar snabba vinster framför långsiktighet.
Med anledning av ovanstående vill jag fråga trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm (M):
Interpellation av Gunilla Roxby Cromvall (V) om busskaoset i Norrort
Från januari i år driver Arriva trafiken på Roslagsbanan och i bussområde Norrort. Sedan trafikstarten har det dock visat sig att företaget inte lever upp till förväntningarna. Busstrafiken i Norrort kan närmast beskrivas som kaosartad. Både resenärer och personal har nu nått gränsen för sitt tålamod.
Avtalet med Arriva innehöll en ny ersättningsmodell som baseras på antal resenärer istället för antal trafiktimmar och utbudskilometer som tidigare varit brukligt. Efter det att tilldelningsbeslutet togs 2011 beskrev trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm avtalet som revolutionerande i ett pressmeddelande: ”De här trafikupphandlingarna är revolutionerande för vår bransch. Detta gör att trafikutövarna måste lyssna mer på resenärerna. Det är resenärerna som ska ha makten över resandet.”
Nu framstår det dock uppenbart att den ersättningsmodell som Christer G Wennerholm talade så varmt om inte fungerar i praktiken. De incitament som ges i avtalet förefaller inte styra i önskad riktning. I stället har resenärerna drabbats av ständiga och kraftiga förseningar, inställda turer och utebliven information. Det förefaller som om incitamenten i avtalet med Arriva premierar snabba vinster framför långsiktighet.
Med anledning av ovanstående vill jag fråga trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm (M):
-
Är du fortfarande lika nöjd med avtalet för E20/Norrort?
-
Tycker du att ersättningsmodellerna som ges i avtalet styr i rätt riktning?
-
Vad tänker du som ansvarigt landstingsråd vidta för konkreta åtgärder i syfte att få
trafiken att fungera i Norrort?
Fortsättning följer
SvaraRadera