Ing-Marie i hetluften

Ing-Marie i hetluften
Ballongflygning

söndag 7 november 2010

Höstkyla, sossekyla och kallare kriminalvård.

Ja nu har borgarna, läs moderaterna, jiddrat färdigt vad gäller mandatfördelningen. De hotade med att minska antalet ledamöter i nämnderna om vi bildade kartell med MP och V!!??? Man häpnar! Jag trodde i min enfald att alla politiker var ute efter att ha en bra demokrati med inflytande från de partier som är valda. Men icke sa nicke. Borgarnas förslag var först att minska alla nämnder till 7- manna nämnder vilket innebär att vi socialdemokrater bara har en representant i nämnden istället för nu då vi har två stycken. Detta skulle innebära sämre återväxt då många nya politiker är ersättare och lär sig under tiden . Och om man är ensam har man ingen att diskutera med. Man känner sig hemskt ensam då. Alla partier ska vara tacksamma för de medborgare som vill engagera sig politiskt och inte försöka några tricks för att minska medborgarnas inflytande och insyn. Jag trodde inte detta hände i Vallentuna kommun 2010 men inget förvånar mig snart längre. Borgarna trixar med socialdemokraternas motioner  konstant. Antingen göms dom undan i flera år, eller så stjäls dom rakt av. Dom allra flesta blir avslagna med motiveringen att de redan är genomförda. Som den sista om läkemedelsgenomgångar som vi la.Den sa de nej till med motiveringen att vi redan har ett sådant projekt. Det är lögn och nu har de ansökt om statliga pengar för att genomföra ett sådant projekt??!!
Jag håller på med det avslutande raderna på min rapport från frivården och den praktik jag gjort där. Mycket intressanta veckor jag gjort inom ramen för min utbildning på socialhögskolan.Och jag har verkligen förstått att de nämndemän som sitter i domstolarna är borgare till största delen. Eftersom borgarna styr har de flest nämndemän i domstolarna och det påverkar naturligtvis domen du och andra medborgare får.
Och att högerns politik styr vårt rättsväsende. Nu döms alltfler till längre straff trots att all forskning visar att det medför fler återfallsförbrytare , tvärtemot kriminalvårdens intentioner.Tiden är ur led.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar