Ing-Marie i hetluften

Ing-Marie i hetluften
Ballongflygning

söndag 19 september 2010

Sista dagen med en högerregering? Hur tänker borgarna?

Visst vore det skönt att veta att vi imorgon styrs av en regering som sätter hela svenska folket i fokus och inte bara premierar de starka, de friska, de välavlönade! En röd-grön regering som ger människor en ny chans att komma tillbaka efter sjukdom, arbetslöshet eller studier som inte föll väl ut  på grund av till exempel skoltrötthet.En röd-grön regering som tar ansvar för miljön på ett konkret sätt genom politisk vilja. Politik är ju som bekant att vilja förändra. Den politiker som påstår något annat ljuger. Det kopplar min tanke direkt till en av de guljackade i Vallentuna som var upprörd över min blogg där jag jämförde färger på partierna. Jag vet att Sverigedemokraterna är ett extremhöger parti och det anser jag att de rumsrena högerpartierna i Sverige också blivit under sista mandatperioden. Man klämmer åt folk som inte har det så bra genom att knuffa ut dom från sjukförsäkringen, tvinga ut dom från trygghetssystem genom höga avgifter( A-Kassan) eller höja arbetslösheten. Ungdomar får ingen hjälp från arbetsförmedlingen de tre första månaderna, det är tre långa månader.Man ger mer till de som redan har och påstår att det ska driva människor till arbete. Alla vet ju att det är andra faktorer som driver folk att arbeta, det har ju guljackorna själva medgett i annonserna. Tex semester, samhörighet, kamratskap.Sänkta skatter är inte hela moroten. Den Vallentunamoderat som jag talade med på torget han vill inte ens erkänna att borgarna har börjat driva en ny politik. Jag blir både ledsen och bekymrad när jag hör honom säga det. Har han han ingen insikt i vad regeringen har för politik? Förstår han inte är det oroande och vill han inte se är det skrämmande vilka lokalpolitiker vi har i Vallentuna. Naturligtvis jämför jag inte Sverigedemokraterna med Moderaterna vad gäller främlingsfientlighet, moderaterna vill ha fler invandrare till Sverige och det har blivit enklare att komma hit under deras tid och det är vi glada för. Jag ber om ursäkt om min blogg har tolkats så fel av moderaterna.Men vad gäller att det har blivit en tuffare högerpolitik det står jag för att jag anser. Moderaten tyckte även att det var en ful valrörelse och det håller jag med om. Moderaterna som ljuger på sina skyltar och påstår saker om Socialdemokraterna. Eller den vridna högermedia som har visat sitt fula tryne. Jag blir förvånad att SVT som jag betalar TV-licens till är   högervänliga så öppet. Eller centerpartister som skor sig på våra hyresgäster i Vallentuna och ingen reagerar.Eller kommunalrådet i Vallentuna som ringer oppositionsrådet stup i kvart och vill att hon ska ta ner skyltar med socialdemokrater på. Jag blir förvånad. Örjan Lid vet ju att det är valledaren som håller i detta . Han sa ju själv att han inte vet något om detta. Nej nu är det valrörelse och sen valvaka med Socialdemokraterna ikväll i stan.Nu är det dags för en kvinna som statsminister!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar