Ing-Marie i hetluften

Ing-Marie i hetluften
Ballongflygning

tisdag 21 september 2010

Vallentuna på Svarta listan och borgarna stjäl vår (S) -idè! Igen!

Jag läser i tidningen PRO pensionären nr 8 2010 att Vallentuna kommun hamnar på den Svarta listan över kommuner som tar ut en orimligt hög avgift för de äldre och sjuka som hamnar på särskilt boende. För ett rum betalar man 6700 och sen tillkommer maten med 3212 kronor. Man jämför med normen ensamstående med normalhyra och den är 5078. alltså ligger vi drygt 1600 kronor över normen. Tidningen har bara presenterat de kommuner som ligger på den SVARTA listan som sagt. Moderatstyrt såklart. Idag hade vi  Socialnämnd och Socialdemokraterna har tidigare i år lagt en motion om förenklad biståndsbedömning. Sen förhalar borgarna den med ursäkten att de inte tycker den är tydlig och nämnden beslutar att inte utreda frågan om förenklad biståndsbedömning.Dom vill ha in ett förtydligande. Det har dom fått. Dröm om min förvåning när borgarna ikväll lägger ett förslag om att utreda om att vi ska införa förenklad biståndsbedömning!? Jag erkänner att jag tappade humöret lite grann! Det slutade med att dom till sist fick godkänna vår motion och att det ska utredas på vårt initiativ. Detta skedde inför ögonen på vår nya socialchef. Dom får ju lov att skämmas! Jag undrar om dom spelar okunniga, eller om dom är det . Jag vet inte vad som är värst. Men en odemokratisk och ful politik är det i alla fall. Vi är näst största parti i Vallentuna och vi har många som röstar på oss. Jag bad också att få siffror på hur stor andel av ökningen av Försörjningsstöd som är utförsäkrade, det ska bli intressant. Träffade en kvinna på Vallentuna torg förra veckan som under utredningen av hennes fall inte har någon ersättning alls. Hon har dessutom två barn. Hon har nu gått i tre månader , och under tiden får hon låna av vänner och släktingar.Skä(m)s ni som har röstat fram ett sådant här styre. Vilken sorts människor är ni? Det är som Mona säger. Skattesänkningarna sker på någon annans bekostnad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar