Ing-Marie i hetluften

Ing-Marie i hetluften
Ballongflygning

fredag 4 november 2011

Hemtjänsten i Vallentuna och Täby

I Täby ligger nu ett förslag att lägga ner all kommunal hemtjänst så att det bara finns privat hemtjänst att välja på. Många är upprörda och menar att minskar valfriheten, inte ökar den. I Vallentuna är det idag så att om man inte gör ett aktivt val pga sjukdom eller ålder så slussas man in i den kommunal hemtjänsten i Vallentuna. Eventuellt ligger nu ett förslag om att alla företag inom hemtjänst i Vallentuna ska vara med på en lista så att kunden slussas till den utförare som står på tur. Jag har vridit och vänt på detta... Jag anser att det är skillnad på kommunens hemtjänst och ett nystartat företag med 3-4 anställda. Jag kan se att det kommer att behövas vinstuttag i den privata firman som ska kompenseras genom effektiviseringar som jag tror går ut över personalens arbetstider, anställningsformer och löner. Jag tror att det kan vara svårt för en liten firma att ha kunder från Bällsta i söder till Kårsta i norr och får lönsamhet på det. Vem betalar restiden emellan? Jag blir orolig för den kommunala hemtjänsten som alla är nöjda med idag. Vad är syftet för Alliansen i Vallentuna? Att privatisera all hemtjänst som de gör i Täby, broderskommunen. Vi Socialdemokrater föreslår att det ska vara som tidigare, en svårt sjuk människa ska inte behöva ställas inför svåra val i ett akut skede i livet, när det gör ont, man är chockad och omtumlad. Självklart är alla fria att välja en privat firma, men det ska göras när man har kraft, ork och är vid sina sinnens fulla bruk.

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig. Arbetar själv i den kommunala hemtjänsten i vallentuna. Vi ligger faktiskt på topp och undersökningar visar på att kunderna är mycket nöjda med oss. Personligen tycker jag att kommunen istället skulle satsa ännu mer pengar på den kommunala så att vi kan erbjuda våra kunder mer tjänster vilket genererar i ännu mer och bättre service för alla våra kunder. Vi kan gå vår egen väg i vallentuna och överbevisa våra grannkommuner om att dom valt helt fel väg genom att privatisera. Jag hoppas på dig som politiskt aktiv.

    Mvh Camilla

    www.migranmamman.blogspot.com

    SvaraRadera