Ing-Marie i hetluften

Ing-Marie i hetluften
Ballongflygning

onsdag 8 januari 2014

Julledigt , både bekymmer och glädje i Vallentuna kommun.Får vi vad vi behöver i Vallentuna? Alla lika mycket värda?

I år har jag jobbat mycket under julhelgen. Vi har firat både jul och nyår med svenska traditioner på min arbetsplats. Vi har även haft tid att ägna oss åt att göra olika fritidsaktiviteter som skridskor och biobesök som var uppskattade. Däremot blev jag både besviken och upprörd när jag noterade att fritidsnämnden har beslutat att alla gymnastikhallar är stängda under jullovet, detta  till grabbarnas stora besvikelse! När jag kontaktar vaktmästeriet för att höra om de kan komma och öppna upp så får jag besked om att inga undantag får göras för den som inte har varit uppmärksam på detta. Jag upprepar, inga undantag!! Det hade dom fått order om. Nähä.. men vaktmästarna arbetar och det är inte så långt till Lovisedal från IP i Vallentuna. Hur kundvänligt är detta ? Och vilka signaler sänder det till våra nya och gamla invånare i Vallentuna? Jag led med vaktmästarna som inte fick hjälpa grabbarna till en fotbollskväll.
Betala gärna skatt, i god tid och på utsatt datum. Men vi kan inte lova att du får den förebyggande och stödjande verksamhet som kan anses vettig. Vi kan inte utlova att du får det stöd du behöver i skola, omsorg och vård. Vi kan inte lova att dina barn lär sig det dom behöver i skolan, att dina barn har utbildade förskolärare på förskolan, att du får ett snabbt svar på ditt larm i hemtjänsten, att du blir rättvist bedömd när du söker skyddat boende när du är utsatt för våld.
Vallentuna kommun kan inte lova att dina barn har en fritidsgård med kloka utbildade fritidsledare i hens närområde att gå till när föräldrarna bråkar hemma, när du är osams med din bästis eller du känner dig ensam. Vallentuna kommun kan inte lova att du har fullgoda betyg när du går ut gymnasiet, de nöjer sig med att 80 % har det. Jag hoppas att ditt barn inte är ett av dem som räknas bort.
Vad och vilka avgör att vi ska räkna bort en del av våra invånare i vår kommun? Är det Alliansen i Vallentuna som ska få bestämma att inte alla ska kunna ha friskvård, bra promenader, bra skolor, bra förskolor, bra kommunikationer, fritidsgårdar , läkarvård och apotek inom rimligt avstånd, mm mm?
Ja för oss socialdemokrater är det inte så! För oss är alla värda lika mycket! För det är bra att komma ihåg att alla kan bli sjuka, missbrukare, bostadslösa,  utsatta för våld, skilja sig, bli arbetslösa, olycksdrabbade osv osv. Solidaritet är ett viktigt ord som aldrig , jag säger det igen, aldrig får glömmas bort!!

Tycker du också att ordet solidaritet är viktigt och vill kämpa för det?
Gå med i socialdemokraterna du också! Välkommen! Klicka på länken och bli medlem idag! Socialdemokraterna

4 kommentarer:

  1. Finns mycket att önska kring solidaritet, tillgänglighet och helt enkelt ett medmänskligt beteende.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Som ledamot i fritidsnämnden kan jag bara beklaga. Kan inte påstå att nämndens första prioritet är att göra vad som är bäst för invånarna/föreningingarn, troligare är att plånboksfrågorna är viktigast..

    SvaraRadera
  4. Ingenting får ju kosta för (M) och när inga ytterligare besparingar är möjliga att göra, urholkas kvalitén på kommunal verksamhet.

    SvaraRadera