Ing-Marie i hetluften

Ing-Marie i hetluften
Ballongflygning

söndag 6 mars 2011

Ordningen är återställd, kvinnor på tronen inför 8 mars

Idag var jag med mina vänner från Qulisserna på Urvädersgränd där CM Bellman bodde på 1700-talet. Idag inryms där ett Brödraskap som heter Par Bricole.För att vara med där måste du färstås vara man och rekomenderad av två män. Högste beskyddare är vår kung. PB var lite bekymrade över hur det ska bli när han avgår och Victoria tillträder, vem ska då bli den högste beskyddaren av denna orden som bildades 1779??
CMB var en sann Royalist och brödraskapet var en förening för musik och nöjen. Tänk att jag kommer osökt in på den bild av vår kung idag, bladvändaren, som roat sig med musik , nöjen och kaffeflickor. Nästa tanke är vår adel som fortfarande är förhärskande i Sverige och har en stor makt inom politik och närigsliv.
På bilden sitter jag i tronstolen i denna riddarsal, ordningenär återställd och en kvinna har intagit tronen:)Helt plötsligt fick jag en annan bild av Bellman som en borgare , sprungen ur adel och rikemän med traditioner i syftningrikte att bevara denna makt. En annan historia de berättade var att Stadsmuseet, läs folkets saker, hade lånat ut möbler till Bonnier. Sen sålde Bonnier alla möbler utan att varken ge Stadsmuseet något för det eller ha lov att sälja stadsmuseets föremål. PB var nu sura på Stadsmuséet för de tog ut hyra för de saker de hyrde ut . Ja kanske Bonnier borde betala den hyran istället! Jag fick ett "arganfall2 när jag var på det här stället idag. Och jag hade bidragit med mina entrepengar till att upprätthålla möget(: Sen fikade vi i alla fall på just stadsmuseetoch det trevligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar