Ing-Marie i hetluften

Ing-Marie i hetluften
Ballongflygning

lördag 1 mars 2014

Flest förlossningsskador hos kvinnor i Stockholm

Vi får rapport efter rapport om behovet av fler barnmorskor och behovet av förbättrade arbetsvillkor för yrkesgruppen. Många förlossningar forceras och barnmorskorna har alldeles för många kvinnor att övervaka samtidigt vilket innebär risk för den blivande mamman och barnet. Och många barnmorskor orkar inte vara kvar i yrket då det inte finns tid till reflektion, matpaus och är stressigt.
 Kvinnor  är idag oroliga för förlossningsskador ,det vill säga att bli avföringsinkontinenta eller få andra smärtsamma skador i underlivet.
Nu har alliansen snart regerat och styrt Stockholms läns landsting i snart 8 år .
Landstingsvalet 2014 hoppas jag kan avbryta den vanvård som alliansen  har skapat av vår förlossningsvård. Den vanvård som pågår av våra fertila kvinnor som vill skapa sig en tillvaro med våra nya behövda invånare. Ett misslyckande som påverkar familjerna, barnen, det gemensamma kramlivet, yrkeslivet och har skadat kvinnors förtroende för svensk sjukvård. Jag har själv börjat oroa mig för min dotter om hon ska föda barn.
Ska det behövas ett riskfyllt och komplicerat kejsarsnitt för att kvinnor ska kunna gå på toa ordentligt? För att kvinnor ska kunna kissa ordentligt. Och att kunna njuta av att kram sin gubbe eller gumma.
Nej nu får det vara nog, rösta fram någon annan som tar ansvar för våra kvinnor, våra babyar och våra barnmorskors arbetsförhållanden.
Och innan Socialdemokraterna tar över hoppas jag att alliansen tar tag i de mest akuta problemen. Vänta inte med att fördela resurser till kvinnoklinikerna. Gör något nu, jag har flera gravida kompisar som jag vill att det ska gå bra för! Ingen ska behöva skadas svårt vid sin förlossning.

Vill du vara med och påverka till det bättre? Gå med i socialdemokraterna! Välkommen.
www.socialdemokraterna.se/vallentuna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar