Ing-Marie i hetluften

Ing-Marie i hetluften
Ballongflygning

tisdag 14 december 2010

Landstingsfullmäktige och Philippa samt Roslagbanan ett minne blott?

Jag var för första gången med i Landstingsfullmäktige idag. En dag full av nya intryck och upplevelser. Jag hade med förväntan sett fram emot att se Philippa Reinfeldt " in Action" . Men ack vad jag blev besviken! Inte en i hennes ärende vad gäller den stora försäljningen av St: Görans sjukhus deltog hon. Jag vet inte ens om var kvar då, men det var hon säkert fast jag inte såg henne: Men  hon ändå inte gick upp. Klockan var bara runt 20.00 så det var ju inte så sent. Jag har hört talas om att hennes partikamrater "skyddar" henne från att behöva ta debatter men det är säkert bara elakt förtal. Kanske hon åkte hem för att ta hand om Fredrik för att han inte mådde bra? Just i upphandlingen av St: Görans sjukhus var alla oppositionspartier oroade över vad gällde handläggningen. IIilja Batljan tyckte inte att det var att visa omsorg om skattebetalare, patienter eller invånare. -"Detta är den största upphandlingen genom tiderna" och det är med mycket kort tid för förberedelse som den ska genomföras, närmare bestämt bara ett par månader intygade Birgitta Sevefjord (V)! Dag Larsson (S) ansåg att det hade varit intressant med en analys av hur det är att driva ett sjukhus privat kontra landstingsägt.Det hade vare ett strålande tillfälle för alla partier att få reda på det av någon opartisk organisation. Kanske för hela Europa till och med?
En annan sak som är intressant är att centern och moderaterna dvs Alliansen i Danderyd inte vill ha ökad trafik av Roslagsbanan genom Danderyd. En förvisso spännande tanke.Hur ska det gå till? Jag pratade med Kommunalrådet i Danderyd  som hellre såg en T-bana till Täby eller Arninge. Det var deras förslag på Vallentunabornas resa hem, ett byte i Täby! och när ska den T-banan vara klar? Och med tanke på att SL redan bygger dubbelspår på Roslagsbanan för att kunna öka trafiken så verkar det lite väl sent. Jag blir lite bekymrad över politikers tänkande vad gäller Nordostkommunernas invånare. Är det bara Danderyds fina invånare som är viktiga? Det kanske är så eftersom det bara är Danderydsbor som får stå på infartsparkeringen vid Danderyds sjukhus. Tänk om dom inte skulle få åka genom Vallentuna och Österåker till sommarstugan i Norrtälje? Eller till Ljusterö? Vad ska folk i allmänhet tro om oss politiker? Dom kan ju tro att vi är helt korkade med tanke på hur de tänker i Danderyd, Nya moderata samlingspartiet som samlar alla sina underhuggare under sid dvs KD, C och FP. Brr , jag ryser....Sen måste jag nämna att "Nya moderata samlingspartiet" inte tillåter annonsering av oppositonens interpellationer( frågor) i dagspress längre. Vad skulle Moderaterna sagt om V suttit vid makten och de hade beslutat något sådant???? Centern ansåg att det ändå var så tråkigt i landstingsfullmäktige att det spelar ingen roll? Jaha, vad gör han då där? En stor fråga idag var också pendeltågstrafiken där borgarna hänvisar till att det var" bättre än när sossarna hade ansvar för den"!? Och då väljer borgarna att dra ner på resurserna och ställa in tåg. Till sist vill jag avsluta med sjukhusmaten som kostar 103 kronor per portion. Och ändå äter patienterna inte av den, i Huddinge går dom ut på gatan och köper mat i korvkiosken istället.PS. Och kulturen ska bara drivas av privata aktörer och näringslivet. Politikerna ska inte bestämma något,,, men varför är man då politiker? Jag trodde det var för att påverka inriktningen på det man beställer, inte att det ska ligga i händerna på utomstående aktörer som man inte vet vad de står för. särskilt kultur som påverkar vårt sätt att tänka i så hög grad! Som sagt , en intressant dag.Imorgon har vi julfest i Folket Hus för alla socialdemokrater i Vallentuna, välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar