Ing-Marie i hetluften

Ing-Marie i hetluften
Ballongflygning

måndag 16 december 2013

Integration, Lussekatter

Vad är det som gör att integration fungerar? Och när är man integrerad svensk?
Min kollega skojade och sa att det är när man vet vad en "Solbulle " är för något. Hm , jag tror att det är en form av wienerbröd? I varje fall en vetebulle med god vaniljkräm!  Hur som helst så bakade jag lussekatter igår på jobbet, vi tände tredje adventsljuset och käkade lussekatter, drack mjölk , the och äppeljos. Jag berättade de svenska orden för deg, jäsa och saffran. Lite kunde vi fira att vi just fått en ny svensk medlem också häromdagen. En supersmart kille med tre språk i bagaget, redan på väg att lära sig sitt fjärde, dvs svenskan. Puh , jag ligger i lä men jag är tacksam för att han vill hjälpa oss här att bli ett ännu smartare land! Och han gillade lussekatter. På kvällen gick han och 3 andra grabbar till Röda korsets julfest för ensamkommande flyktingbarn. Det är också en väg mot integration, underbart. Jag tycker de är duktiga som ger sig iväg på bussar och T-bana till okända platser. Även om dom av oss personal har fått tre kartor, muntliga anvisningar och vi vet att de kan ringa oss är vi ändå lite " töntigt" oroliga som " föräldrar". Fast å andra sidan behöver jag nog inte oroa mig, de har tagit sig hit, så vad är väl en resa till stan??? Det säger mer om mina preferenser än deras. Idag blir det en förmiddagspromenad, några timmars jobb och ikväll komunfullmäktige , årets sista. Skönt att ha lite jullov från politiken . Nästa möte är den 9 januari , då kör vi socialdemokrater igång med det fortsatta arbetet med kommunala handlingsprogrammet, kul. Jaana håller i den kvällen! Jag ser fram emot 2014, ett spännande år!

Vill du också vara med och påverka?
Gå in på vår hemsida och bli medlem! Välkommen! www.socialdemokraterna.se/vallentuna

2 kommentarer:

  1. Första gången jag hör ordet "solbulle". Får jobba lite hårdare på min integration, Det kan vara mitt blekingska arv som spökar (var ju danskt för 350 år sedan). Skämt åsido, men jag tror inte man kan bestämma när någon är "färdigintegrerad".

    Själv tror jag att ingen är färdig utan att alla kan bli bättre integrerade med varandra vare sig man har rötterena i Blekinge, Syrien, Påtåker eller någon annanstans.

    SvaraRadera