Ing-Marie i hetluften

Ing-Marie i hetluften
Ballongflygning

tisdag 4 februari 2014

GMO vad är det? Och Finska Valio blir min nya favorit.

En genetisk modifierad organism (GMO) är förändrad i arvsmassan på ett sätt som inte kan ske naturligt ( Naturvårdsverket) .
De största genetiskt modifierade grödorna i världen är soja, majs, raps och bomull.
Kött , mjölk och ägg från djur som ätit GMO -grödor behöver inte märkas?! I Latinamerika är man oroad över de mängder med besprutningsmedel som används vid odlingar av genmodifierad soja. Antalet fall av barncancer och missbildningar har ökat kraftigt.
Och vad säger handeln? Flera aktörer vill införa GMO- fritt kött.
 Finska Valio vägrar utfordra sina kor med soja, dessa kor får äta Ryps, en kompis till Raps.
Och vad äter då våra kycklingar. Svensk fågel funderar nu på att införa GMO foder till sina kycklingar och danskarna har redan gjort det.VD Maria Donis hävdar att det är "lite ok" att köra på med GMO foder eftersom konsumenternas inte efterfrågar GMO- fritt kött. Kan det bero på att vi inte vet om det , eller vad det innebär att GMO-kött?
Jag läste nyligen Dan Browns bok Inferno som handlade om en "skurk" som ordnade fram ett virus som gjorde människor sterila. Detta i syfte att minska befolkningen på jorden för att jorden ska överleva. Lustigt att jag tänker på den boken när jag läser om GMO. För GMO kan ha den effekten. Att vi blir sterila.
Ett argument som finns bland bönder är att det är billigare att producera kött med GMO foder.
Jaha, och när måste en kyckling kosta 10 kronor kilo som jag såg i ett annonsblad från ICA idag.
Jösses, då får vi väl betala lite mer för den här kycklingen. Jag är glad att mitt ena barn är vegetarian i alla fall, och jag ska tipsa henne om Valio. Heja Finland!!
Åsa Westlund från Socialdemokraterna jobbar hårt med miljöfrågorna, jag är så tacksam att hon sitter i EU!! Heja Åsa också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar