Ing-Marie i hetluften

Ing-Marie i hetluften
Ballongflygning

måndag 17 februari 2014

Socialdemokraterna i Landstinget stöttar Roslagsbanan

(S) vill se både Roslagsbana och tunnelbana till nordost

 Studien om nordostkommunernas framtida kollektivtrafik har tagits upp i Trafiknämnden. Men precis som DN STHLM uppmärksammat i flera artiklar de senaste dagarna är studien, beställd av Moderaterna, inte rättvisande. Den utgår från att en stor mångmiljardinvestering på Roslagsbanan redan är genomförd, istället för att låta den ingå som ett jämförelsealternativ. Det är inte ansvarsfull politik. Miljardinvesteringar i kollektivtrafiken måste föregås av grundliga samhällsekonomiska beräkningar. Bara så säkerställer vi fortsatt tillväxt, fler jobb och ökat bostadsbyggande. 
Socialdemokraterna vill ha både Roslagsbanan och tunnelbana till Täby i närtid. Det vi nu diskuterar är vilka satsningar som ska ske efter 2015: ensidig satsning för bättre turtäthet på Roslagsbanan eller pengar över till tunnelbana till Täby? Moderaterna verkar nästan rädda för att jämföra de olika investeringarna. Jag förstår inte varför. För oss är det självklart att mångmiljardinvesteringar ska föregås av samhällsekonomiska analyser. Det är särskilt viktigt nu när länet växer så det knakar och nordost verkligen behöver rätt investeringar för ökat kollektivt resande och fler bostäder. Jag vill att SL:s ordförande Wennerholm släpper fram en ny utredning som jämför vad vi kan få för samma summa, och som inte favoriserar Roslagsbanan, säger Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd.
Vi vill satsa på rätt trafik på rätt plats i rätt tid, och till rätt pris. Därför stöttar vi helt den upprustning av Roslagsbanan som genomförs just nu och som gör den mer robust, säker och tillgänglig. Men innan vi går vidare med ytterligare en kapacitetshöjning på samma trafikslag måste vi i nästa steg utreda om en utbyggd tunnelbana ger mer kapacitet för pengarna. Tunnelbaneförhandlingen utelämnade Täby på grund av Landstingsmoderaternas ensidiga fokus på Roslagsbanan. Det riskerar tyvärr att minska bostadstillskottet på exempelvis Galoppfältet och är tillväxthämmande politik, säger Erika Ullberg (S).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar