Ing-Marie i hetluften

Ing-Marie i hetluften
Ballongflygning

lördag 6 april 2013

Lagstadgad barnomsorg på kvällar, helger, nätter.

Vad jag sa på kongressen !
Jag yrkar bifall till motionen F2:2 att rätten till barnomsorg på obekväm arbetstid blir lagstadgad., 

det är självklart dags att ta steget fullt ut för att trygga dessa barns uppväxt.

Detta bekräftades också av kongressdeltagarna som röstade så att skrivningen  om lagstadgad barnomsorg kvällar ,helger och nätter kommer med in i Framtidskontraktet.

För övrigt känner jag mig bekväm med motionsutlåtandena, socialdemokraterna visar tydligt att vi satsar på en förskola och barnomsorg med kvalitet och tydligt pedagogiskt innehåll.

Det skulle ha bekymrat mig om  föräldrar måst välja rätt kommun för att få barnomsorg med en socialdemokratisk regering. 
För så är det idag med den borgerliga regeringen.

Ingen ska  behöva flytta och riva upp barnen ur sin invanda miljö för att kunna sköta sitt arbete,,för att kunna ta sitt arbetspass, för att kunna komma till sitt jobb som 
pilot,
 barnmorska,
 lokalvårdare, 
tågförare, 
kärnkraftstekniker,
 läkare på akuten,,
ja listan kan göras hur lång som helst!

Yrkesgrupper som vi är beroende av! 

 Socialdemokraterna kommer inte att lämna dessa barn vind för våg åt kommuners differentierade insatser .

Detta är som jag tidigare sagt en av alla pusselbitar i den röda paletten av åtgärder mot ett jämställt samhälle!

Lägg sen till pusselbiten tredelad föräldraförsäkring under mandatperioden så börjar vi närma oss ett rejält stöldskydd mot kvinnors löner , det som Stefan Löfven talade om i sitt tal.

Socialdemokraterna är ett jämställdhetsparti, nu ska vi visa vi i handling att vi är det!

Bifall till motionen F2:2

Sen vill jag även tacka alla volontärer, tekniker, presidium , hotellpersonal och övrig kringpersonal som gör den här kongressen så smidig att vara på! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar