Ing-Marie i hetluften

Ing-Marie i hetluften
Ballongflygning

lördag 6 april 2013

Tredelad familjeförsäkring, vad jag inte hann säga...

Tredelad föräldraförsäkring

Åhörare , partikamrater. Jag yrkar bifall till partistyrelsens förslag.

Först hade jag tänkt yrka  bifall till motion J 124:1  om att införa en tredelad föräldraförsäkring under mandatperioden.

Sen hade jag tänkt yrka på att lägga till en punkt i Framtidskontraktet som låter så här:
 i syfte  att utveckla en jämställd föräldraförsäkring ska föräldraförsäkringen tredelas som ett första steg under nästa mandatperiod.

Nå varför gör jag nu inte det? 

Delegationen har tillsammans med partistyrelsen kommit fram till en skrivning som vi är helt överens om, en skrivning som syftar på att tredela försäkringen under mandatperioden .
Socialdemokraterna tar nu avgörande steg i denna riktning och börjar med att exempelvis flytta en eller flera månader till pappan, alternativt  partnern. 

Socialdemokraternas mål är mycket tydligt! 
Föräldraförsäkringen ska delas lika mellan föräldrarna.

Jag litar på att socialdemokraterna kommer att genomföra detta! 

Jag säger det igen , jag är en stolt S-kvinna.

 Motion 124:1 är ett tecken på ett av våra viktigaste inriktnings-beslut vad gäller jämställdhet och utveckling av kvinnors löner.
Som vår blivande statsminister sa: vi måste stoppa stölden av kvinnornas rättmätiga medel.

Vilka fler organisationer stödjer då detta med tredelad föräldraförsäkring, jo hela LO, hela TCO, S-kvinnor, S-studenter, hela Stockholms län, hela Stockholms stad.

Kamrater,det är 40 år sedan föräldraförsäkringen genomfördes, prognoser säger att vi har fördelningen50/50 år 2037 om vi inte agerar kraftfullt i denna riktning.
 Det är knappt 8 % av föräldrarna som delat lika på sina föräldradagar!

Idag är uttrycket att välja fritt en en illusion . Ojämställda livsvillkor, låga löner, männens bättre karriärmöjligheter påverkar hur vi väljer i praktiken. 

Men vi förlorar inkomster kan man säga,javisst , men se det som en avskrivningsfråga, du investerar i ditt barn för en lång tid framöver! 

Att få ett jämställt samhälle måste innehålla flera pusselbitar och detta är en viktig bit som kompletterar den röda paletten av åtgärder inom ramen för socialdemokraternas politik.

Kommer pappor ta ut sina dagar? Ja det måste vi utgå ifrån, annars ger vi upp vår idé om ett jämställt samhälle!

Enligt forskningen om anknytningsteorin är barnets möjlighet att knyta an till flera personer, tex pappor eller partner jätteviktig och skapar trygga och mer robusta barn . 

Vi ska ge barnen större möjlighet att ha två föräldrar, observera skrivningen , två föräldrar! 
Genom detta förslag ger vi båda föräldrarna möjlighet att tidigt knyta an till sina barn.

Socialdemokraterna ger invånare möjligheten att bidra till minskade skillnader i lön mellan kvinnor och män, socialdemokraterna bidrar till att pappor kan vara hemma mer med sina allra bästa investeringar: barnen.

Min dotter Kajsa 22 år gammal skulle inte tycka att jag gjort mitt jobb om jag inte krävt att vi ska ta beslut som närmar sig en tredelad föräldraförsäkring idag!! 
Jag vill komma hem och känna att jag har tagit ett bra beslut för halva vår befolkning, jag vill att stölden av kvinnors löneandel upphör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar